Hej ! Är en kille på 39 år med en sjukdomshistoria som startade vintern 1993. Hade en svår influensa som satt i en månad. Kände mig sedan aldrig riktigt återställd utan utvecklade kraftig huvudvärk, trötthet, sjukdomskänsla, bihålsbesvär mm. Jobbade från -95 med ökad intensitet fram till februari 2002 då kroppen totalt stängde ner. Fick då diagnosen "Utbränd" med 2 års sjukskrivning på 100% som följd. Började 2004 arbetsträna 2 timmar om dagen för att sedan öka till 3 timmar sedan 4 timmar och slutligen 6 timmar/dag. Vi är nu framme i november 2008 och de 4 åren av arbetsträning har flutit på hyffsat men med ständig mental dimma och sjukdomskänsla. Nu, (nov 2008) innom loppet av 3 veckor känner jag hur kroppen och hälsan bara glider utför och jag kan inget göra för att hindra försämringen. Nästan hela januari 2009 tillbringas på Uddevalla sjukhus där många doktorer kliar sig i huvudet och en mängd tester och undersökningar genomföres. Blir utskriven trots att jag knappt kunde stå på bena men dom fann inget som dom kunde behandla så hem fick man åka. Utredd av Gottfries-mottagningen med 4 besök. Diagnos: ME/CFS, IBS. Har även varit inlagd på Näl - medicin/neurologkliniken en vecka i november 2009, samt en akut ambulansfärd till Näl i mars 2010.
Läget just nu är mer eller mindre katastrofalt. Kroppen känns som att man har sprungit ett maratonlopp på värsta bakfyllan med feber och blymanschetter på armar och ben...!
Flesta dagarna tillbringas med slutna ögon i soffan. Om man tar sig ut är man som en mental zombie som stapplar runt i en värld som om man vore totalt drogad ! Kan inte längre med ord beskriva för min omgivning hur fruktansvärt sjuk och dåligt man mår.
2010-08-09: För 14 dagar sedan blossade förkylningen upp som så många gånger förr... Näsan tätnade och jag fick en röst som skulle gjort Barry White grön av avund !
Detta har fått hälsotilståndet att nå ett nytt bottenläge... Morsan grinade i förtvivlan över att se mig stapplandes som en zombie. Grät själv när jag tänkte på vart detta skall sluta...
Har snart ett avstämningsmöte med FK, läkaren och min arbetsgivare. Alla dagar är nu förbrukade så jag antar att dom vill flytta mig till arbetsförmedlingen. Finns inte en chans i helvete (eller på jorden heller för den delen) att jag kan starta en arbetsträning...!
Varje dag och natt är en kamp för att överleva...
Min läkare skrev en ganska akut remiss för en magnetröntgen av buken och det blir den 23:e. Från remiss till utförandet blev det bara 3 veckor...För en gångs skull riktigt bra !
Väntar även på en tid till urolog. Man skulle få en tid innom 2 månader, men det har nu gått över 5 månader och har inte hört ett ljud !
2010-08-20Dagarna hos FK är nu strax slut. Nästa steg är en förflyttning till arbetsförmedlingen trots att man är så sjuk att man knappt kan stå på bena eller ta hand om sig själv.

Man kan söka stadigvarande sjukersättning sa handledaren men i nästa andetag sa hon att det är ingen ide´ för den kommer inte att beviljas iallafall...!
Är som sagt ny på forumet men inte "ny" med sjukdomen.
Får se vad jag kan dela med mig för erfarenheter till er andra i samma situation...och vad jag kan lära av Er...!
Vi höres... K-Boy