Vet att du hellst vill samla allt som rör FK i samma tråd, men själv tänkte jag att detta e en väldigt viktig sak som borde diskuteras och därför kanske e lättare att ha i en tråd för sig själv. Annars kan det sluta med att det blir en väldans massa ang fk som man inte orkar läsa igenom ?!? Men du e chifen
http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Broschyrer/Basbroschyrer/Om%20du%20är%20sjuk%20och%20inte%20kan%20arbeta.pdf Detta är den nya broschyr som Fk nu lagt upp på sin sida. Sär hittar man bland annat följande
Citat:
Förlängd sjukpenning i vissa fall
I undantagsfall går det att få förlängd sjukpenning längre
än 550 dagar. Det kallas förlängd sjukpenning i vissa fall och
gäller:
• om du vårdas på sjukhus eller har en sjukdom och får
omfattande vård utan att vara intagen på sjukhus
• om du riskerar att allvarligt försämras i din sjukdom
om du arbetar eller deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt
program.
Man kan också få förlängd sjukpenning i vissa fall om man
på grund av sjukdom fått sådan avgörande förlust av verklighetsuppfattningen
och förmågan att orientera sig att man
inte kan tillgodogöra sig information. I dessa fall behövs
ingen ansökan. Annars måste du ansöka för att få förlängd
sjukpenning i vissa fall. Även du som haft tidsbegränsad
sjukersättning eller aktivitetsersättning kan ansöka om förlängd
sjukpenning i vissa fall.
Fortsatt sjukpenning
Om du har en allvarlig sjukdom kan du ha rätt till fortsatt
sjukpenning. Med fortsatt sjukpenning behåller du samma
ersättning som i den vanliga sjukpenningen. Det finns ingen
tidsgräns för hur länge fortsatt sjukpenning kan betalas ut.
Även du som har haft tidsbegränsad sjukersättning eller
aktivitetsersättning kan ansöka om fortsatt sjukpenning.
Nu blir jag direkt lite kluven eftersom vi passar in under båda.
"• om du riskerar att allvarligt försämras i din sjukdom
om du arbetar eller deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt
program."
"Om du har en allvarlig sjukdom kan du ha rätt till fortsatt
sjukpenning"
Men frågan är om vi inte borde räknas in under de som har rätt till fortsatt sjukpenning. Man har ju ändrat så att det innefattar alla de med allvarliga sjukdommar iställer för alla det med mycket allvarliga sjukdomar. Detta är då utan tidsbegränsning på 80%( och prövningar lite titt som tätt misstänker jag, ej permanent)
Självklart hittar jag inte den sista grejen jag även skulle ta upp här för den sidan har jag varit så smart att jag stängt ner. Men där stod det oxå något om att personer med någon annan form av ersättning som nu går under de nya kategorierna har rätt att söka någon av ovanstående ersättningar. Hittar som sagt inte det så jag kan inte blippa in det men men.
Det jag egentligen vill komma fram till nu är väl då att vi kanske borde tycka lite om var vi borde ligga så samtliga med ME söker samma typ av ersättning under samma regler utan att för den sakens skull ha samma ersättningsnivå eftersom vissa kan jobba och andra inte osv.
Fan va jag flummar ut nu känner jag.
Det jag mer eller mingre vill höra med er andra är om vi nu itne faktiskt har rätt till fortsatt sjukpenning i och med att det är en alvarlig neurologisk sjukdom vi har.
Eller anser vi att vi ska tillhöra de som har rätt till förlängd sjukpenning i vissa fall pga att vårt sjukdomstillstånd riskerar att allvarligt försämras om vi e med i arbetsrehabiliterande programet ?"?
Själv anser jag att vi borde ligga under fortsatt sjukpenning.
Sjulle jätte gärna vilja ha lite synpunkter och funderingar på detta. Ska prata med min handläggare den 12 på avstämningsmötet då om det
Hej svej och go fortsättning på er