MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME)
2010-09-06, 20:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Forumregler, ME-föreningenME-information, Lathund forumkoder
Observera att forumreglerna kräver att de som registrerar sig på forumet också skriver på forumet. Om man bara skall läsa på forumet, behöver man inte registrera sig. Allt på forumet går att läsa utan att vara registrerad.

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mörk Choklad  (läst 241 gånger)
Anncamilla
Juniormedlem
**
Antal inlägg: 86

« skrivet: 2010-01-23, 15:31 »

Någon som testat?

Mörk choklad bot mot trötthet
Uppsala Nya Tidning, 2007-10-01
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=658416,00.html
« Senast ändrad: 2010-01-24, 18:18 av Kasper » Loggat

Camilla
Fibromyalgi samt ME
affa
Fullständig medlem
Antal inlägg: 234

!

« Svara #1 skrivet: 2010-01-23, 19:09 »

Ja, Annacamilla!

Jag har testat för skojs skull, men trodde inte ifrån början heller på det med mörk choklad och det är säkert flera i forumet som gjort.
Denna trötthet de har testat på är nog en allmän trötthet, som inte har något med vår kategori av sjukdom.
Trötthet kan ju bero på så många olika tillstånd dessutom.
Om vi har ME i olika styrkegrad, så är detta en mycket seriöst sjukdomstillstånd!
« Senast ändrad: 2010-01-24, 18:18 av Kasper » Loggat

Det finns hopp!
Anncamilla
Juniormedlem
**
Antal inlägg: 86

« Svara #2 skrivet: 2010-01-23, 19:33 »

Ja, Annacamilla!

Jag har testat för skojs skull, men trodde inte ifrån början heller på det med mörk choklad och det är säkert flera i forumet som gjort.
Denna trötthet de har testat på är nog en allmän trötthet, som inte har något med vår kategori av sjukdom.
Trötthet kan ju bero på så många olika tillstånd dessutom.
Om vi har ME i olika styrkegrad, så är detta en mycket seriöst sjukdomstillstånd!

Jag förstår inte riktigt ditt svar? Tyckte du att det hjälpte med choklad?
Det står i artikeln att det var personer med Kronisk trötthetssyndrom!
« Senast ändrad: 2010-01-24, 21:56 av Kasper » Loggat

Camilla
Fibromyalgi samt ME
affa
Fullständig medlem
Antal inlägg: 234

!

« Svara #3 skrivet: 2010-01-23, 23:24 »

Ja, Du vet Anncamilla, det dom kallar Kroniskt Trötthetsyndrom, kan vara i princip vilken trötthet som helst.

De klumpar ihopa all sorts trötthet, men har ingen aning om att det finns en äkta med benämningen G93.3, ja nu tappade jag bort beteckningen, men någon får rätta mig om jag har fel!

Vad poängen är, att vårt tillstånd, handlar inte om vilken trötthet som helst, utan beror på belastning med infektioner, så man kan i princip säga att vi lider av "kronisk blodförgiftning" och eller "kronisk hjärninflammation". Ja, jag vet att det är i överkant uttryckt, men kan vara ganska beskrivande i alla fall!

Detta låter förfärligt och detta kan man inte säga hur som helst om man skall vara seriös, men jag är kroniskt arg på hur vårt tillstånd behandlas och har förlorat hela mitt liv på denna sjukdom, så det är därför jag reagerar ibland med ilska!
Jag tycker så synd om alla sjuka i denna förfärliga sjukdom, men spelar inte ut korten så här i vanliga fall.
Brukar vara seriös och hålla mig till "fakta", men har tröttnat på detta tunnelseende ifrån den hierarkiska tunnelseénde vården - förlåt!

Tyvärr ser jag på vår sjukdom som "kronisk blodförgiftning" och Myalgisk Encefalomyelit, som man inte vill erkänna, just för att det betyder "hjärnhinflammation", vilket skulle vara förfärligt för vården att "erkänna".  Rullande ögon (ironi)
Kasper Du får redigera detta om Du vill!
« Senast ändrad: 2010-01-24, 18:19 av Kasper » Loggat

Det finns hopp!
Kasper
Administratör
Seniormedlem
Antal inlägg: 410

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010-01-24, 21:54 »

Jag har för mig att mörk choklad har figuerat tidigare på forum kring ME. Jag tror inte att det är något som har någon avsevärd effekt hos någon. Hos mig har det ingen märkbar effekt. Lite energi kanske det ger, men det ger inte mer effekt än ifall jag får i mig mat. Ett äpple eller en apelsin ger större effekt. Jag brukar köpa choklad av märket "1848" av "Poulain Chocolatier". Det är ett franskt märke. Lindth och Marabou choklad tycker jag inte alls om. Problem med choklad för mig är att det ger finnar, speciellt på vintern då huden är extra svår.

Chokladen skall vara så fri som möjligt från tillsatt fetter och innehålla så mycket kakao som möjligt för att fungera som en antioxidant, och ha mer positiv än negativ effekt, enligt vad jag hört.
Loggat

Torgny
Nykomling
*
Antal inlägg: 21

Försöker tänka positivt

« Svara #5 skrivet: 2010-05-17, 23:05 »

har också blivit erbjuden (och testat) "hälso"choklad från välmenande vänner - men som Kasper säger ger kolhydraterna en viss blodsockerhöjning och visst, det kanske finns antioxidanter och annat bra stoff i godiset men att säga att det hjälper hur man mår...inte en chans. känns lite som ett hån om jag ska vara ärlig.
Loggat

Vill bara leva mitt liv - fullt ut.
Baggis
Juniormedlem
**
Antal inlägg: 62

« Svara #6 skrivet: 2010-05-19, 14:18 »

Jag tror att det är som med många andra saker, dvs att mörk choklad kan vara en pusselbit mot bättre hälsa, men långt ifrån den enda. Liksom att det inte nödvändigtvis är bra för alla eller ens för en och samma person hela tiden.

Har erfarenhet av att till synes slumpmässigt må både bättre och sämre av olika saker jag har ätit och druckit. Numera tål jag det mesta och kan klart tydligare urskilja saker som har bra eller dålig inverkan på främst magens funktion. Jag får den känslan att en central del i ME-problematiken är nått galet med mag- och  tarmsystemet, vilket i sin tur ger en regnbågspalett av knäppa symptom som dessutom varierar över tiden.
Loggat
K-Boy
Nykomling
*
Antal inlägg: 34

« Svara #7 skrivet: 2010-07-26, 19:08 »

Kakao innehåller flera aktiva ämnen som tillsammans kanske kan förklara varför många anser choklad vara tydligt mer angenämt än andra livsmedel:

Stimulerande xantinderivat: koffein, teofyllin och teobromin.
Anandamid som likar den aktiva substansen THC som finns i cannabis. Dock i mycket små mängder.
Ämnen som motverkar nedbrytning av anandamid.
Fenetylamin som vi tillverkar glädemolekylen dopamin av.
Choklad har visat sig öka nivåerna av den trevliga signalsubstansen serotonin.
Antioxiderande polyfenoler.

Halten av kakao bör vara minst 70%

Har själv just köpt ett gäng chokladkakor mellan 72 - 90% rent kakao...
Förutom att jag nyser varje gång jag tar en bit så har ingen övrig effekt inträtt men det visar sig med tiden... Cool

// K-Boy
Loggat

Carpe Diem
Sidor: 1   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!